Standsvandring

Hejsan!

Började dagen med att åka in till stan med Madde och möta upp Cary på Starbucks. Cary är en tjej i Maddes klass som kommer från New york. Iaf, vi satt där i någon timme och vaknade upp och sedan började deras lektion så dom gick till skolan.

Jag bestämde mig för att spendera hela dagen med att gå runt och lära känna Paris lite bättre. När man åker metro hela tiden så vet man inte riktigt vart alla ställena egentligen ligger och hur nära det är till allt. Och eftersom att jag ändå är ledig den här veckan så tänkte jag passa på att gå runt en massa.

Började med att gå runt i Pantheon som ligger nära Maddes skola. Där ligger flera kända författare begravda som Voltaire, Emil Zola och Alexandre Dumas. Man var tvungen att gå ner i källaren för att se deras gravar och det var riktigt kallt! Så kallt att jag skyndade mig upp så fort jag sett deras gravar.

Efter det åkte jag till hållplatsen Madeleine där det finns en kyrka med samma namn. Vi var där förra gången vi var i Paris för ungefär 10 år sedan så jag ville åka och se den igen. Den låg tydligen väldigt centralt för jag promenerade till flera andra ställen därifrån. Upptäckte Place de la concorde som jag tycker är Paris vackraste ställe hittills. Såg några demonstranter utanför Loreal också, men jag fattade inte vad dom skrek :p.

Promenaden fortsatte vidare till Champs-Elysees där jag köpte maccarons från Laduree. Sedan gick jag över Paris vackraste bro för att ta metron och möta upp Madde igen. Vi gick till Colette, affären där jag såg Paris :), och dom har riktigt fina saker. Tyvärr för dyra.. Efter lite mer tittande i butiker så åkte vi hungriga hem och lagade mat.
Jag hade en väldigt bra dag!


Frapuccino med caramel-smak. God men för söt :P


Cary och jag


Pantheon


Inne i Pantheon




Madeleine-kyrkan


På trappan till kyrkan (med solen i ögonen :P)


Utanför Loreal


Place de la Concorde


Parken vid Concorde




maccarons


häftig staty utanför en butik i Champs-elysees


Den fina bron







Kommentera!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0